JUST LOOKING FOR ATTENTION
15.11.19
—07.12.19
Een samenwerking met IKKG (Institute of Ceramic and Glass Art at the Koblenz University of Applied Sciences), PXL-MAD (School of Arts Hasselt) en Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam) om de breedte aan te tonen van mogelijkheden voor artistieke expressie in glas.
Curator: Ilse van Roy en Jesse Magee.
- Uwe Michael Biedermann (IKKG)
- Christian Schultz (IKKG)
- Ibrahim Erdogan (IKKG)
- Thomas Kuhn (IKKG)
- Jannick Rabijns (PXL-MAD)
- Daan Gielis (PXL-MAD)
- Machteld Steukers (PXL-MAD)
- Carly Rose Bedford (Rietveld)
- Natalia Drobot (PXL-MAD)
- Anne Büscher (Rietveld)
- Marika Konstantinidou (Rietveld)
- Ignace Cami (PXL-MAD)
Opening op zaterdag 16 november
Beginnend om 14:00 uur met een performatieve receptie.
"Party (Guilt)" door Ignace Cami in CIAP.
Eindigend om 17:00 uur op locatie 2, Koning Alberstraat 12 (afstand 350 m).
JUST LOOKING FOR ATTENTION
Glas is niet het eerste waar je aan denkt als iemand besluit om kunst te studeren. Dat is begrijpelijk. Schilderkunst is van oudsher het "go to" kunstgenre en tegenwoordig is er een sterke focus op digitale kunst, performance en multimedia-installaties. Werken met glas kan ontmoedigend zijn. Hoewel glas alomtegenwoordig is in ons dagelijks leven, van ramen tot serviesgoed tot mobiele telefoonschermen, is het transformeren van glas moeilijk. Het is moeilijk te snijden, moeilijk te smelten, heeft de neiging te breken en is moeilijk weer in elkaar te zetten. Bovendien, zelfs als je erin slaagt om iets van glas te maken, is er de zorg dat het werk verkeerd kan worden opgevat als kitsch of ambachtelijk en niet serieus wordt genomen. Zelfs de "nieuwe" trend om met keramiek te werken, een materiaal dat lang met dezelfde achterdocht werd bekeken, heeft weinig geholpen om dit wantrouwen ten opzichte van het materiaal glas te verminderen. Het is daarom volkomen begrijpelijk dat jonge studenten zich zekerder voelen bij andere media.
Deze lang gevoelde bezorgdheid schept echter kansen. Uit een door het Europees Parlement gepubliceerde studie blijkt dat er in de Europese Unie ongeveer 4,2 miljoen kunstenaars werkzaam zijn. 4.200.000 kunstenaars die iets origineels proberen te maken, op zoek naar iets dat nog niet gedaan is, op zoek naar het laatste taboe om de naam kunst te doorbreken. De meerderheid van deze kunstenaars heeft echter geaarzeld om met glas te werken, waardoor er nog veel te ontdekken, te innoveren en te ontwikkelen valt.
De glasafdelingen van het IKKG (Instituut voor Keramische en Glaskunst aan de Hogeschool Koblenz), PXL-MAD (Hogeschool voor de Kunsten, Hasselt) en de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam) hebben zich toegelegd op onderzoek naar de impact die glas kan hebben op de hedendaagse kunst. Studenten van deze afdelingen beschikken over de faciliteiten om glas te snijden, te smelten, te gieten, te blazen, te breken en weer in elkaar te zetten. Ze krijgen toegang tot een grote hoeveelheid materiële kennis (die door de samenwerking tussen instellingen wordt vergroot) die ze voor hun projecten kunnen gebruiken. Maar bovenal worden ze uitgedaagd om met glas een unieke bijdrage te leveren aan de hedendaagse kunst en risico's te nemen om de grenzen van wat als kunst wordt geaccepteerd te verleggen.
JUST LOOKING FOR ATTENTION is een gezamenlijke showcase van het werk van de leerlingen en afgestudeerden van deze scholen. Enkel door de keuze van glas als artistiek expressiemedium, zijn de werken net zo verschillend als de kunstenaars zelf. Eén kunstenaar werkt als een archeoloog en probeert stukken van onze wereld in glas te vangen en te bewaren. Een andere kunstenaar rekt roze glas uit over een berg gips als een lawine van kauwgom die over de Alpen rolt. Een derde projecteert internetpornografie door een geblazen vat, vervormt het en verandert iets dat vulgair is geworden in iets vreemds. De tentoonstelling tracht de relevantie van glas in de hedendaagse kunst aan te tonen en meer studenten en kunstenaars te inspireren om het als een uitdaging te herkennen.
Of glas de volgende grote trend wordt, of dat het gewoonweg zijn rechtmatige plaats inneemt naast de rest van de "kunstwaardige" materialen, het is de moeite waard om er aandacht aan te besteden.
(Tekst: Jesse Magee en Ilse Von Roy)